mgr Janina Ziółkowska Szkoła Podstawowa Nr 25 54-611 Wrocław ul. Stanisławowska 38/44
Metody i techniki aktywizujące w kształceniu zintegrowanym służące integracji wg Jadwigi Krzyżewskiej
W nowoczesnych modelach nauczania w centrum zainteresowania jest uczeń, którego wspiera nauczyciel stwarzający ciekawe pomysły dydaktyczne, dzięki którym może się on wszechstronnie się rozwijać.
Metody i techniki integracyjne Aby uczniowie dobrze i bezpiecznie się czuli w grupie, bez obawy i lęku rozwijali się, w przyjaznej atmosferze akceptowali siebie i swoich rówieśników to wówczas należy sięgnąć do metod integracyjnych. Wywodzą się one z pedagogiki zabawy, dlatego przy ich wykorzystaniu trzeba przestrzegać następujących zasad: zapewnić dobrowolność uczestnictwa, stosować różnorodne środki wyrazu, uwzględnić między uczestnikami komunikację rzeczową i emocjonalną oraz unikać rywalizacji. 1. WRZUĆ STRACH DO KAPELUSZA - metoda wpływająca na poczucie bezpieczeństwa, budująca wzajemne zaufanie, ucząca akceptacji i prawidłowej komunikacji, a przede wszystkim integrująca grupę. Uczniowie siedzą w kręgu lub przy wspólnym stole i indywidualnie na karteczce kończą rozpoczęte zdanie „W tej grupie boję się, że...”. Następnie zebrane kartki wkłada się do kapelusza i je miesza. Po tej czynności każdy uczeń losuje dowolną kartkę i głośno odczytuje jej treść, próbuje wczuć się w rolę obaw autora. Na koniec można porozmawiać na temat napisanych zdań lub ćwiczenia. 2. KWIAT GRUPOWY - metoda stwarzająca okazję do wzajemnego poznania się. Ułatwia wzajemną komunikację w grupie i tworzy sympatyczny klimat. Klasę dzielimy na grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę z narysowanym środkiem kwiatu. Każdy uczeń dorysowuje jeden płatek i wpisuje w nim swoje inicjały. W następnej kolejności wymieniają informacje o sobie, np. co lubią robić w wolnym czasie i informacje umieszczają w swoim płatku. Potem wyszukują podobieństwa i w środek wpisują czynność, która się powtarza, czyli jest cechą charakterystyczną dla grupy. Na koniec każda grupa prezentuje swoje wyniki pracy. 3. WYSPA - metoda doskonaląca kontakty interpersonalne i pobudza aktywność twórczą. Aby zastosować tę metody należy przybliżyć uczniom pojęcie „wyspy”. Następnie rozdać małe, kolorowe kartony, na których narysują swoją wysp i zaznaczą granice. Kolejnym zadaniem będzie narysowanie atrakcji znajdujących się na wyspach zgodnie z nadanymi nazwami. Potem każdy uczestnik opowie o niezwykłościach znajdujących się na jego wyspie w taki sposób, żeby zainteresować nią swoich kolegów. Na zakończenie mogą łączyć je w archipelagi ze względu na nazwy, atrakcje, itp. Można także wklejać je na niebieskie arkusze symbolizujące morze lub tworzyć dowolne połączenia, które zaproponują uczniowie. 4. ĆWIERĆLAND – metoda oparta jest na bajce o czterech krajach, tzw. landach. Świetnie nadaje się tam, gdzie integracja jest priorytetową sprawą w sensie społecznym i treści programowych. Klasę należy podzielić na cztery grupy za pomocą kartek w kolorze czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym. Następnie poprosić uczniów, aby nazajutrz do szkoły przyszli do szkoły ubrani w garderobę w wylosowanych kolorach (mogą być niektóre elementy garderoby). W następnym dniu nauki otrzymują kartoniki w odpowiadających im kolorach, które są nazwane paszportami. Ich zadaniem jest namalowanie własnego zdjęcia i wpisanie własnego imienia i nazwiska. Następnie wg określonego podziału tworzą własne państwa, które dekorują zgodnie z własnymi barwami (mogą być balony, bibuła, kwiaty, itp.) i układają program narodowy (tańce, hymn, śpiew, wiersze). Po prezentacji mają wykonać jadłospis potraw narodowych i przedstawić go pozostałym. Potem mieszkańcy poszczególnych landów powinni się wymienić swoimi barwami (bibuły, wstążki, balony), aby stać się kolorowymi i barwnymi narodami. Na zakończenie ustawiamy zaczarowane pudełko z podwójnym dnem (na spodzie są cukierki) po to, żeby uczestnicy wrzucali do niego rekwizyty (paszporty, dekoracje) i pomyśleli o jakimś życzeniu. Finałem spotkania są wspólne „czary” i mieszanie kolorów oraz słodki poczęstunek. Opracowala Janina Ziółkowska |